woensdag 27 juni 2018

VWO-instelling?

Hallo ik kom hier nooit. Mijn eigen blog en het is volledig dood, spijtig en jammer. Ik heb hier eigenlijk totaal geen tijd voor want ik zit precies in het midden van mijn laatste toetsweek als een V5 leerling, tenminste dat hopen we, neh opzich weten we het vrij zeker.

Ik heb morgen welgeteld 2 toetsen en ik snap er compleet de ballen van. Wiskunde en M&O (wie goed is in verbandjes leggen ziet hier misschien dat cijfers niets helemaal mijn specialiteit is). Het jammere is dat wiskunde niet te herkansen is maar opzich sta ik hier een steady 6,3 op. M&O is iets minder met ene 5,9 maar dat negeren we. Ik weet niet of het aan mij ligt maar iedere periode die ik verder kom in mijn middelbare school carriere geef ik minder fucks. Maar ik ben bang dat de emmer fucks op een gegeven moment totaal leeg is, er geen fuck meer is om te geven. Tevens ben ik bang dat we dat moment al hebben bereikt.

Ik dacht dat de vwo-instelling maar iets was van leraren die zelf niet van het vwo komen om te zeiken op leerlingen (misschien uit het feit dat ik alleen deze bepaalde klasse docenten erover heb horen klagen met hun penetrante koffiegeur in mijn nek) maar het punt is bereikt dat ik het boegbeeld ben geworden van de vwo-instelling en met mij ongeveer al mijn klasgenoten. Een vwo-instelling volgens mij (ervaringsdeskundige?) is de hele periode een beetje uit je neus zitten eten en zeiken over het vele huiswerk dat je vervolgens of op het laatste moment vluchtig maakt maar meestal overschrijft. Vervolgens de hele toetsweek zitten stressen over dingen die je niet snapt en moet gaan doen  maar vervolgens meer tijd bezig zijn met daarover janken met je lotgenoten op de groepsapp dan daadwerkelijk bezig gaan. Het resultaat van dit alles is meestal een prima 6je, met een beetje gezeur bij de docent een 6.5, afgerond een 7, bam in de pocket. Nog zo'n vwo ding, altijd waar het ook maar mogelijk is met je elitaire taalgebruik lopem smijten in een onderhandelingssessie met je docent voor die kostbare 0,2 hoger op de toets of uitstel van een paar dagen voor een opdracht. Het werkt altijd, de enige plek waar wij ons heerlijk natuurlijk gekregen intellect gebruiken is in onderhandelingen met docenten, we vinden het geweldig. Hele jaarlagen kijken uit naar de toetsbespreking om even goed hun zegje te doen, het liefst met vele krachttermen van minimaal 5 decenia geleden.

Ik denk dat ik nu maar weer even bezig ga met M&O of wiskunde, zien wel. Oh, nog 1 belangrijk ding vergeten! Ik ken geen vwo'er die niet bij elke toets uitrekent wat hij of zij minimaal moet halen om een voldoende te blijven staan maar uiteindelijk halen we toch allemaal wel een 7 gemiddeld. Behalve de mensen die blijven zitten natuurlijk, die zijn er ook, voorbeeldje doorgeslagen in een elitaire vwo'er zijn (ik doe niets en ik zie wel doei nu ga ik bier drinken bij de hockey) of iemand die het echt geen klap interesseert of iemand die het oprecht moeilijk vind, maar die laat ik even buiten mijn rant, het moet wel grappig blijven natuurlijk. Grapje, een beetje satire moet kunnen toch. Dus iedereen die nog even moet bikkelen voor die overgang: you can do it! (zo niet kan je nog een jaartje extra lekker elitaire doen in die mini-samenleving + een jaar meer ervaring). En de rest gewoon lekker doorstressen over of je wel een 1,2 gaat halen op je toets om voldoende te blijven staan terwijl je altijd minimaal een 7 haalt, ga ik ook doen! Lekker bezig met parabolen nu etc. yes!

Toedels




Geen opmerkingen:

Een reactie posten